Logo Nivo-Media Internet Marketing
Bel nu: 0318-469887

Zoekwoorden: keuze en optimalisatie

Optimalisatie van zoekwoorden: keuze en implementatie van zoektermen is de sleutel tot het succes van uw website.
Op deze bladzijde vertellen we iets over de keuze van trefwoorden, hoe je een zoekwoordenonderzoek kunt starten en hoe je pagina’s daarvoor kunt optimaliseren.

Zoekwoorden: wat zijn het?

Het kiezen van zoekwoorden is het proces (ja, je bent nooit klaar) van het kiezen van sleutelwoorden of zinnen, waarop je gevonden wilt worden. Wanneer je die keuze hebt gemaakt pas je de inhoud van je site zodanig aan, dat zoekmachines grote relevantie geven aan het gekozen zoekwoord binnen de tekst. Het gevolg is een hoge positie in de organische zoekresultaten.
Met zoekwoorden bedoelen we in dit artikel zowel losse trefwoorden als zoektermen, frasen en zinnen.

Hoe kies je de juiste trefwoorden?

Er zijn heel veel programma’s die uw website analyseren en zoekwoorden voor u adviseren. Helaas zijn die vaak gericht op Engels-talige zoekmarkten. Wanneer u een Nederlands-talige site hebt, heeft u daar maar beperkt profijt van.
Gelukkig staat de enorme zoekwoorden-database van Google tot onze beschikking. Als u op de link klikt komt u in een scherm waarin u zoekwoorden en zoektermen kunt invoeren. Nadat u de gewenste zoekwoorden en CAPTCHA heeft ingevoerd komt u in een scherm terecht, waarin u onder andere de zoekfrequentie van de zoekwoorden kan aflezen. Maar wat veel belangrijker is: Google geeft u een lijst met gerelateerde zoekwoorden. Zodoende kunt u alternatieven overwegen. Verder is er een uitgebreide help-functie, waarmee u verder wordt geholpen.

Welke sleutelwoorden kunt u het beste kiezen?

Welke zoekwoorden u kiest hangt van uw bedrijf en strategie af. Vooral bij nieuwe websites heeft het geen enkele zin prioriteit te geven aan zoekwoorden, waarbij de concurrentie heel groot is. Een goede manier om daar achter te komen is om te kijken of er veel collega-bedrijven bovenin de zoekresultaten staan met het door u beoogde zoekwoord. Is dat het geval, dan maakt u alleen maar kans, als u uw website beter optimaliseert dan uw collega’s en als u voldoende links naar uw website hebt verzameld.
U kunt dan kiezen voor trefwoorden met een hoog zoekvolume. Dat kan, wanneer de optimalisatie goed is uitgevoerd u veel bezoekers opleveren. Maar of al die bezoekers ook betalende bezoekers worden, is maar helemaal de vraag. Het kan echter geen kwaad om voor dergelijke zoekwoorden te gaan optimaliseren.
Wij willen maar zeggen: kies toch vooral de zoekwoorden, waarvan u weet, dat zij betalende bezoekers opleveren. Het zoekvolume kan veel lager zijn, de conversie is veel hoger.

Steekwoorden zijn gekozen: wat dan?

Website optimalisatie voor zoekwoorden is vakwerk. Zoekmachines passen hun algoritmen regelmatig aan en bijhouden van de literatuur op dat gebied is voorbehouden aan specialisten.
Niettemin kunt u een hoop zelf doen. Laten we duidelijk zijn: wij optimaliseren één pagina voor één, hooguit twee zoekwoorden.
Een voorbeeld hoe u dat zou kunnen doen ziet u op deze pagina. Hij is gemaakt op 9 februari 2008. Op het moment van het schrijven van dit artikel is natuurlijk nog niet bekend, hoe deze webpagina gaat scoren in de zoekresultaten. Een grote hobbel is wel, dat deze website, die gestart is op 1 januari 2008 te jong is voor goede zoekresultaten. Niettemin volgt hier een opsomming van de technieken, die we hier hebben gebruikt:

De zoekterm:

  • is 22 keer gebruikt
  • staat 1 keer in de title-tag
  • staat 2 keer in de description-tag
  • staat 1 keer in de meta-keywords-tag
  • staat 1 keer in de URL
  • staat 1 keer tussen h1-tags
  • is het eerste woord na de body-tag
  • staat in de (voor-)laatste zin op de pagina
  • staat in de tekst met zinvolle content
  • staat in de tekst met enkele enkelvouden

Verder wordt door de site heen naar deze pagina verwezen met als anchor-tekst de zoekterm met zijn synoniemen en varianten. Het wachten is nu op andere websites, die dit artikel zo interessant vinden, dat zij bereid zijn om naar deze pagina te koppelen.
Overigens zou je niet hoeven te “wachten”, maar zou je daar een actieve houding in kunnen nemen door webmasters daartoe aan te sporen.

Meer weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vult u dan gerust vrijblijvend het contactformulier op deze pagina in. U krijgt dan binnen 24 uur een overzicht van hoe wij denken uw website te kunnen verbeteren en een schatting van de tijd in uren die wij denken daarvoor nodig te hebben.
Surf ook eens door onze site voor veel meer informatie over technische aspecten van het zoekmachine optimalisatie en onze andere diensten.

Disclaimer

Bovenstaand artikel is een handleiding voor hoe u uw zoekwoorden zou kunnen implementeren, maar is geenszins een garantie voor succes. Enkele dagen na het schrijven stond dit artikel op de eerste plaats voor de termen “zoekwoorden kiezen” en “implementatie zoekwoorden”.
Beide termen hebben nauwelijks zoekvolume en zijn dus niet van belang voor de toename van het bezoekersaantal. Zaken als “keyword proximity”, “keyword prominence”, “keyword density”, gebruik van synoniemen en context spelen een doorslaggevende rol,
naast andere optimalisatietechnieken zoals het optimaliseren van de interne linkstructuur voor dit bepaalde sleutelwoord.
Want bij sommige webpagina’s wordt een zoekterm slechts één of twee maal gebruikt, maar staan bovenaan in de zoekresultaten met zeer concurrerende zoekwoorden…
Zoals gezegd: Zoekmachine optimalisatie is vakwerk.